BAJK-Bestuurslid Lotte van Heesbeen spreekt in op Stallenbeleid

Op 28 november heeft BAJK-bestuurslid Lotte van Heesbeen tijdens de provinciale Statenvergadering ‘’aanpak ammoniakemissie-eisen veehouderijen’’ ingesproken over de huidige regelgeving rondom opgestelde de stallendeadline.
Als BAJK vinden we de keuzes rondom het stallenbeleid ondoordacht. Rechtszekerheid is de basis van ondernemerschap, als jonge boer kun je niet investeren met 99% zekerheid, maar heb je 200% zekerheid nodig! Deze zekerheid wordt niet geboden. Daarnaast benoemde Lotte ook dat ontwikkelperspectief ontbreekt door het onder andere niet verlenen van vergunningen en de onzekerheid of banken deze investeringen gaan financieren.
Lotte sloot haar inspreektekst af met de woorden; ‘’ Ik stel de provincie daarom nogmaals de vraag: beseft u werkelijk wat de gevolgen zijn van dit besluit? Ja, emissies worden gereduceerd, maar de problemen voor jonge boeren worden alleen maar groter. Het dreigt te eindigen in een situatie van “Operatie geslaagd, patiënt overleden”. Is dat werkelijk het resultaat dat u wilt bereiken?’’
Klik hier om Lotte haar inspreekstuk te luisteren tussen 9:42 – 12:10