Traject jong ondernemerschap

10 oktober 2018

 

Op donderdag 4 oktober 2018 was het zover: de aftrap van de derde editie van het traject Jong Ondernemerschap. Tijdens dit traject gaan jonge agrarisch ondernemers in een zestal bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken aan de slag met hun toekomstige ondernemerschap. In de eerste bijeenkomst stond de vraag ‘wie ben ik als ondernemer?’ centraal.

De deelnemers van het traject Jong Ondernemerschap
Even voorstellen

Een voor een druppelen de deelnemers binnen op de Buitenhorst in Schaijk, benieuwd naar wat er komen gaat. Op een creatieve manier maken zij kennis met elkaar. Teken jezelf in het bedrijf, luidt de opdracht. De tekeningen worden opgehangen en besproken zonder dat de tekenaar iets mag zeggen. Wat zie je? Wat valt je op? Uit de tekeningen valt veel af te leiden over het soort bedrijf, maar ook over hoe de jonge boer zijn positie in het bedrijf ziet. Zet hij zichzelf, het dier of het bedrijf centraal? De één werkt nog buitenshuis, de ander draait al bijna volledig mee. Het type bedrijf varieert van een plantenkwekerij tot een melkveehouderij, maar alle deelnemers hebben hetzelfde doel: zichzelf voorbereiden op de bedrijfsovername en hun toekomst als agrarische ondernemer.

Wat zijn mijn kwaliteiten?
Voorafgaand aan het traject vulden alle deelnemers de IKTO-persoonlijkheidstest in. Iedere persoonlijkheid valt namelijk onder een bepaalde kleur: groen, rood, blauw of geel. Op de horizontale as staan intern en extern tegenover elkaar. Op de verticale as zijn dat intuïtief en rationeel. Elke kleur staat voor een bepaald palet aan karaktereigenschappen. De uitslag van de test zegt iets over jouw persoonlijkheid, kwaliteiten en manier van communiceren. Er is geen goed of fout. Hoewel we op het werk vaak op zoek gaan naar mensen met dezelfde kleur, is het juist verstandig om alle kleuren binnen jouw bedrijf vertegenwoordigd te hebben. De deelnemers worden aan het denken gezet. Welke kleuren zitten thuis aan tafel? Hoe vullen die elkaar aan? En zijn er kleuren die nog ontbreken in het bedrijf?

Geschiedenis van het familiebedrijf
Elke gebeurtenis in de geschiedenis van een familiebedrijf heeft invloed op de keuzes die in het verleden zijn gemaakt. Denk aan huwelijken en geboorten, maar ook aan ontwikkelingen in de buitenwereld, zoals mechanisatie. Ook de kernwaarden van een bedrijf spelen daarbij een belangrijke rol, ook al worden deze waarden bijna nooit expliciet uitgesproken. Het is daarom goed om eens in de zoveel tijd weer stil te staan bij de koers. Zijn onze kernwaarden nog vertegenwoordigd? Past de koers die wij varen nog bij de ontwikkelingen in het veld?

Tot over een maand
Met een hoofd vol informatie vertrekken de jonge ondernemers weer naar huis. Ze zijn wakker geschud over de invloed van hun persoonlijkheid, die van hun familieleden en de geschiedenis van het bedrijf op hun ondernemerschap. Over een maand komen de deelnemers weer samen. Dan staat de vraag ‘wat zet jij in de wereld?’ centraal.



‹ Terug

Contact

Bezoekadres:
Onderwijsboulevard 225
5223 DE 's-Hertogenbosch


Tel. algemeen 073 74 700 90

 

Postadres:
Postbus 100
5201 AC 's-Hertogenbosch


E-mail: info@bajk.nl

Blijf op de hoogte