AB Werkt: Arbeidsmarkt in coronatijd

Zijn er voldoende handjes om werk gedaan te krijgen? Kunnen we in deze tijd inzet van arbeidsmigranten verwachten, of moeten we ons focussen op mensen die (tijdelijk) zonder werk zitten, zoals horecamedewerkers. AB Werkt helpt vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te matchen. Hoe gaat dat in tijden van crisis?

Er zijn voldoende (internationale) medewerkers om vacatures in te vullen
In tegenstelling tot wat in de media verschijnt of hoe mensen denken, merkt AB Werkt dat er wel degelijk personeel te krijgen is. De crisis heeft gezorgd voor een verschuiving op de arbeidsmarkt, geeft marketing manager Christianne Kraan aan. “We steken veel werk in begeleiding van onze medewerkers en geven daarmee vertrouwen in deze onzekere tijd. We profiteren ook van onze goede contacten met bemiddelaars in Oost-Europa en terugkerende arbeidsmigranten die graag voor ons willen werken. Natuurlijk volgen ook wij alle richtlijnen en maatregelen die de overheid en het RIVM opstellen en geven we deze ook door aan onze mensen.”

Inzet internationale werknemers
AB Werkt zorgt voor gemotiveerd en goed personeel, of het nu om grote of kleine groepen gaat, om een korte of een lange periode. Na de uitbraak van het coronavirus werd er een crisisteam samengesteld om de situatie en impact op de dienstverlening in de gaten te houden. Al snel bleek dat we opdrachtgevers konden helpen met vooral Poolse medewerkers. Roemenië ging al snel op slot, waardoor de toestroom vanuit die kant moeizamer verloopt. Onze aandacht gaat ook uit naar Duitsland. Een belangrijk land op de route van doorreizigers naar Nederland. Gelukkig hebben wij veel mensen in de agrarische sectoren en voedselvoorziening werken; de zogenoemde vitale beroepen. Dit maakt het bij de grensovergang ook gemakkelijker. AB Werkt heeft in coronatijd veel opdrachtgevers kunnen helpen met personeelsinzet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat AB Werkt geen gevolgen voelt van deze crisistijd.Oog voor de medewerker én gezondheid.
Zo hebben de voorzorgsmaatregelen grote impact op onze dienstverlening. Wij vinden het belangrijk om onze medewerkers en klanten van goede informatie te voorzien en ze goed in te lichten over de maatregelen die getroffen moeten worden. De richtlijnen hebben bijvoorbeeld gevolgen voor huisvestinglocaties en het vervoer van en naar werk. AB Werkt zorgt ervoor dat de medewerkers zo goed mogelijk begeleid worden en opdrachtgevers daarmee ontzorgd. Een grote groep Poolse medewerkers was al in Nederland toen het virus uitbrak, daarnaast hebben we jarenlange ervaring en een goede samenwerking met de bemiddelaars. Ze spreken een andere taal en we hebben te maken met cultuurverschillen, maar onze ervaring leert dat deze groep arbeidsmigranten precies levert wat veel van onze opdrachtgevers nodig hebben: het zijn keiharde werkers.

Gemotiveerd en goed personeel
Ben je op zoek naar personeel, of zoek je zekerheid in deze onzekere tijden? Om bijvoorbeeld je werkplanning, ondanks alle ziektegevallen, op orde te houden? AB Werkt denkt graag mee. Voor ons maakt het niet uit waar iemand vandaan komt of op welk (taal)niveau iemand begint. Wij bieden doorgroeimogelijkheden en carrièrekansen aan iedereen die vooruit wil en zich inzet. En daar pluk je als werkgever de vruchten van.

Neem contact op met accountmanagers op één van onze Brabantse kantoren in Etten-Leur, Uden of Hoogeloon.
https://www.ab-werkt.nl/